Tunement suunnitteli Superterassille oman äänimaailman

Tunementin Jarkko Vilska on suunnitellut Kasarmitorin Superterassille oman ääni-identiteetin. Tätä äänimaailmaa tullaan kuulemaan osana viestintäämme ja se on koettavissa paikan päällä ensi vuonna, kun Kasarmitorin kesäterassi aukeaa yleisölle suurempana kuin koskaan 12. kesäkuuta 2025 alkaen.

Superterassi tulee olemaan kokonaisuus, jossa yhdistyvät ruoka, musiikki ja ohjelma. Vaikka ohjelmaa tulee olemaan lähes joka päivä, niin Superterassilla on myös hetkiä, jolloin esiintyjiä ei ole, jolloin taustalla soi meitä kuvastava äänimaailma. Haluamme, että äänimaailma on tunnistettava, jotta asiakas tietää saapuvansa Superterassille.

Ääni on markkinoinnin kentässä ylivoimainen keino vaikuttaa ihmisten tunteisiin ja brändimielikuvaan ja juuri näiden asioiden vuoksi Superterassi halusi itselleen oman äänimaailman. Nykypäivän modernissa markkinoinnissa ääni on mukana lähes poikkeuksetta, minkä vuoksi ei enää riitä, että visuaaliset elementit ovat kunnossa.

Tunement

Tunement on “all in one” äänibrändäystoimisto, joka mahdollistaa yrityksille ja brändin mukaisen äänenkäytön. Äänibrändäys tarkoittaa strategista brändin mukaista äänenkäyttöä osana yrityksen viestintää.

“Ihmiset muistavat parhaiten ne brändit, jotka herättävät tunteita. Huonosti valittu ääni voi sekoittaa brändimielikuvaa tai ohjata sitä väärään suuntaan. Liian turvallisesti valittu ääni ei herätä tunteita ja unohtuu helposti. Oikein valittu ääni sopii saumattomasti kontekstiinsa ja jää mieleen. Se vahvistaa brändin sanomaa niin, ettei sitä osata kyseenalaistaa”, kertoo Vilska.

Tunement tuo suomeen kansainvälistä äänibrändiosaamista ja heillä on laajaa osaamista markkinoinnin osa-alueista ja nämä mahdollistavat vahvan ymmärryksen kokonaisuudesta, jonka osana ääni lopulta toimii.

Superterassin äänimaailma

Superterassin äänimaailman haluttiin huokuvan iloa ja hyvää fiilistä. Sen tuli olla helposti lähestyttävä olematta kuitenkaan liian tavanomainen ja “kädenlämpöinen”. Kasarmitori sijaitsee meren äärellä kaupungin vilskeessä ja näitä elementtejä näemme äänimaailman myös edustavan.

“Superterassin äänimaailmaa oli mielekästä ja hyvällä tavalla haasteellista tehdä. Halusimme tehdä projektin yhteistyössä, sillä koimme, että pääsisimme tekemään jotain ainutlaatuista. Superterassi oli myös brändinä hyvin inspiroiva, joten oli hienoa päästä vaikuttamaan sen välittämiseen äänen avulla” , kommentoi Vilska yhteistyöstä Superterassin kanssa.

“Olemme tosi tyytyväisiä lopputulokseen. Siitä huokuu juuri se, mitä me haluamme viestiä Superterassista äänellisesti. Prosessi Tunementin kanssa oli tehokas ja nopea ja olemme erittäin tyytyväisiä lopputulokseen”, kertoo Linnonmaa.

Äänimaailman toteutuksessa tullaan huomioimaan tarkasti myös Superterassin lähinaapurit. Äänimaailma toteuttaa terassille siten, että sen aistii vasta torille astuessa. Ohjelman ulkopuolella käytettävä äänimaailma tulee olemaan luonteeltaan hienovaraista ja “tunnelmaa luovaa”, jolloin se ei häiritse asiakkaita ja tuo terassillekin ääntä vain sopivassa määrin.”

Superterassi avataan yleisölle Helsinki-päivänä, torstaina 12. kesäkuuta 2025, jolloin äänimaailma on kuultavissa Kasarmitorilla. Superterassi on avoinna Taiteiden yöhön 14. elokuuta saakka.